Info Hadith

Menurut Imam Thirmidzi,nabi bersabda: “Takutlah kamu dengan firasat mukmin karena sesungguhnya dia melihat dengan nur Allah

Ahad, 16 Ogos 2015

Majlis Pengutipan Dana Wawasan Syahadah

Aktiviti terkini  Persatuan Kebajikan Wawasan Syahadah

Persatuan Kebajikan Wawasan Syahadah menganjurkan majlis makan malam di Hotel Grand Riverview, Kota Bharu Kelantan pada 28ogos 2015 bersamaan 13 Zulkaedah 1436H.

Dengan tujuan untuk mengumpul DANA mencari tempat yang sesuai untuk mengadakan aktiviti persatuan :-
  • Majlis Ilmu
  • Membantu memulihkan remaja perempuan bermasalah
  • Membantu penagih-penagih dadah untuk dipulihkan
  • Membantu menguruskan anak-anak yatim
  • Dan lain-lain
Kepada sesiapa yang berminat untuk turut serta menjayakan majlis makan malam ini boleh hubungi nombor yang tertera. Pelbagai  aktiviti menarik yang akan dijalankan....Jangan lepaskan peluang untuk bersama kami  dan marilah ramai-ramai bersama menjayakan program ini.


Segala sumbangan boleh lah disalurkan terus ke akaun Persatuan Kebajikan Wawasan Syahadah Kelantan Darul Naim sepanjang masa.

No. Akaun BIMB : 03018010143081
Nama : Tetuan Persatuan Kebajikan Wawasan Syahadah

Maklumat Lanjut, Sila hubungi :

011-10690363  - Ustaz Lokman Abdullah,
019-9868841  - Tuan Haji Salleh,

KELEBIHAN BERSEDEKAH MENURUT KETERANGAN AL-QUR'AN
Firman Allah Taala:

وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ(10)
"Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan berkata :  Wahai Tuhanku alangkah baiknya kalau engkau lambatkan kedatangan ajal matiku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang yang soleh. "
Ayat 10, Surah al-Munafiqun.
Kelebihan bersedekah secara umum digambarkan dengan indahnya di dalam al-Qur'an. Banyak sekali ayat-ayat suci yang menerangkan.  Di antaranya seperti berikut:-

مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ.
"Bandingan (pemberian) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah,  sama seperti sebiji benih yang tumbuh mengeluarkan tujuh tangkai, tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji.  Dan (ingatlah), Allah akan melimpat-gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya."
Ayat 261, Surah al-Baqarah.
Jelasnya, orang-orang yang bermurah hati membelanjakan hartanya pada jalan Allah - meliputi segala jenis kebajikan umum akan dibalas oleh Allah Taala dengan pahala tujuh ratus kali ganda, asalkan sedekah atau derma dan khairat itu diberikan dengan ikhlas kerana Allah semata-mata.



0 ulasan:

Catat Ulasan

  ©Syahadah - Todos os direitos reservados.

Template by Dicas Blogger | Topo